Τετάρτη, 18 Ιουλίου 2007

Η ματαιότητα της πρωτιάς!


Η πρωτιά! Το κυνήγι της πρωτιάς! Οποιαδήποτε πρωτιά! Έχει σημασία να είσαι πρώτος; Τι κερδίζει όποιος βγαίνει πρώτος; Αλήθεια, τι νόημα έχει να βγαίνεις πρώτος; Μήπως ο καθένας θεωρεί τον εαυτό του πρώτο εξετάζοντας τα πράγματα από τη δική του σκοπιά;
Στο θέατρο «Φούρνος» η θεατρική ομάδα «Μικρή Σκηνή» του Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας παρουσιάζει το έργο του Israel Horovitz «Γραμμή» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καντιώτη. Η νέα ομάδα παρουσιάζει φέτος τη δεύτερη δουλειά της μετά από την περσυνή επιτυχία της παράστασης «Η Δίκη» του Φράντς Κάφκα σε διασκευή και σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη.
Το «Line» παίχτηκε για πρώτη φορά στο Καφέ Λα Μάμα, της Έλεν Στούαρτ, σε σκηνοθεσία του Τζέημς Χάμερσταϊν. Στην Ελλάδα έχει παρουσιαστεί από τη Θεατρική Σκηνή σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντωνίου και από το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρόδου σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου και μετάφραση Αλέξη Καλίτση.
Στο μικρόκοσμο του Horovitz, πέντε πρόσωπα, τέσσερις άνδρες και μια γυναίκα, στέκονται σε μια φανταστική ουρά για κάποιο απροσδιόριστο, επερχόμενο γεγονός. Σύντομα οι ήρωες ξεχνούν τι ακριβώς περιμένουν καθώς όλη τους η προσοχή στρέφεται στο ποιος και με ποιον τρόπο θα βρεθεί πρώτος στη γραμμή. Το «Line» του Israel Horovitz είναι μια σκοτεινή κωμωδία, ένα φανταστικό παιχνίδι διεκδίκησης και ανταγωνισμού που ακροβατεί ανάμεσα στο παράλογο και το πραγματικό. Αβυσσαλέα εσωτερική σύγκρουση που εκρήγνυται, όχι για να λυτρώσει, αλλά για να προβάλλει το συμπιεσμένο συναίσθημα, στην λιμνασμένη ζωή και στην μετριότητα που βίωναν ως εκείνη τη στιγμή οι ήρωες. Καθένας βρίσκεται αντιμέτωπος μ’ έναν εαυτό που ξεγυμνώνεται ανελέητα μπροστά στους άλλους.
Το σοφά σχηματικό και ελλειπτικό αυτό έργο αφήνει τεράστια περιθώρια στον σκηνοθέτη να εκμεταλλευθεί με κάθε λεπτομέρεια τις νοηματικές και υφολογικές παραμέτρους που συνιστούν το ποιητικό υπόβαθρο του έργου. Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Καντιώτη αξιοποιεί τα πολλαπλά επίπεδα ερμηνείας του κειμένου φέρνοντας σε πρώτο πλάνο την υπαρξιακή αγωνία των προσώπων και τη μοναχική αναμέτρησή τους με το «είναι» και το «φαίνεσθαι». Μέσα από μια διαδικασία βίωσης στιγμιαίων αισθήσεων πρωτιάς καυτηριάζονται οι εξουσιαστικές τάσεις στις οποίες ωθείται το άτομο από τον κοινωνικό περίγυρο.
Η Ιώ Μαρμαρινού στην πολύ πετυχημένη μετάφραση της απέδωσε εύστοχα τα κωμικά στοιχεία και τα λογοπαίγνια του συγγραφέα. Στην πολύχρονη μεταφραστική της δραστηριότητα έχει ασχοληθεί με πολλούς σημαντικούς συγγραφείς (Όσκαρ Ουάϊλντ, Πέτερ Χάντκε, Χάρανλντ Μύλλερ, Άλαν Μπέννετ κ.α) και με τέσσερα μονόπρακτα του Israel Horovitz («Το Παιχνίδι της πρωτιάς», «Ο Ινδός γυρεύει τον Bronx», «Οι Ακροβάτες», «Οι Αρουραίοι») που δημοσιεύθηκαν από τις εκδόσεις Κέδρος.
Οι φωτισμοί της Χριστίνας Θανάσουλα δρουν καταλυτικά αποσαφηνίζοντας έννοιες και υπογραμμίζοντας φράσεις-κλειδιά του κειμενικού μικρόκοσμου. Διερμηνεύουν, θα λέγαμε, τις συναισθηματικές εντάσεις-συγκρούσεις «παγώνοντας» τη λεπτομέρεια. Οι μουσικές συνθέσεις του Ορέστη Καραμανλή, έντονοι, δυνατοί ήχοι με υπόκωφους και «απειλητικούς» θορύβους, διαμορφώνουν μια υποβλητική ατμόσφαιρα και λειτουργούν ως σχόλιο στις εξελίξεις των καταστάσεων που εμπλέκονται τα δρώντα- πρόσωπα. Μαζί με τους φωτισμούς, οι μουσικές συνθέσεις ευθυγραμμίζονται με την κοσμοαντίληψη που προτείνει η σκηνοθετική γραμμή, ενώ σε συνδυασμό με τα εικαστικά του Γιώργου Δημητριάδη (που έχει επιμεληθεί και τα κοστούμια) και τις χορογραφίες του Κυριάκου Κοσμίδη διαμορφώνουν ένα συνολικό εγχείρημα που αναδεικνύει τις βαθύτερες δομές του έργου.
Ως Φλέμινγκ, ο έμπειρος ηθοποιός Νίκος Αναστασόπουλος ερμηνεύει με δεξιοτεχνία τις διακυμάνσεις και τις εναλλαγές συναισθημάτων του ήρωα. Ο Νικόλας Μαραγκόπουλος στο ρόλο του Στήβεν με το Νίκο Παντελίδη που υποδύεται το Ντόλαν δημιουργούν ένα δίδυμο δυναμικής και συγκρούσεων σκιαγραφώντας δύο αδίστακτους χαρακτήρες έτοιμους ανά πάσα στιγμή να επωφεληθούν από το χώρο που αφήνει ο αντίπαλος. Ο Στέλιος Ξανθουδάκης ερμηνεύει τον Άρναλλ πλάθοντας έναν ολοκληρωμένο χαρακτήρα. Η Γεωργία Γεωργαντοπούλου ενσαρκώνει μέσα από τη Μόλλυ, την τρομακτική διάσταση της γυναίκας, πέτρα του σκανδάλου, ακολουθώντας μια προσέγγιση που διανθίζεται από κωμικά στοιχεία.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Γραμμή» του Israël Horovitz
Από την ομάδα «Μικρή Σκηνή» του Συγχρόνου Θεάτρου Αθήνας
Σκηνοθεσία : Δημήτρης Καντιώτης
Μετάφραση : Ιώ Μαρμαρινού
Μουσική : Ορέστης Καραμανλής
Φωτισμοί : Χριστίνα Θανάσουλα
Χορογραφίες : Κυριάκος Κοσμίδης
Βοηθός χορογράφου : Ολίβια Θανάσουλα
Κοστούμια - εικαστικά : Γιώργος Δημητριάδης
Παίζουν : Νίκος Αναστασόπουλος, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Γεωργία Γεωργαντοπούλου, Νίκος Παντελίδης και Στέλιος Ξανθουδάκης
Στο ρόλο του Joker o Alejandro Pérez

ΘΕΑΤΡΟ ΦΟΥΡΝΟΣ
Μαυρομιχάλη 168, Εξάρχεια, τηλ. 210 64 60 748

Δεν υπάρχουν σχόλια: