Στο Θέατρο Πολιτεία ο θίασος «Συν-θήκη» παρουσιάζει σε μετάφραση Κωστή Σκαλιώρα και σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη το πρώτο θεατρικό έργο της Γαλλοϊρανής Yasmina Reza «Μετά την κηδεία» (Conversations après un enterrement) που απέσπασε βραβείο Molière το 1987. Η παράσταση αποτελεί τη δεύτερη δουλειά της ομάδας μετά την πετυχημένη «Τραπεζαρία» του Α. Ρ. Γκερνύ σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά.
Η ηθοποιός και θεατρική συγγραφέας Yasmina Reza έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό με το έργο «Αrt» που μεταφράστηκε και ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία σε ολόκληρο τον κόσμο. Ακολουθώντας τα χνάρια του θεάτρου «των μη λεχθέντων», των υπονοούμενων και αποσιωπούμενων ματαιώσεων της Nathalie Sarraute, η Yasmina Reza συμβαδίζοντας με τους Schmitt, Rambal, Besset και Fenwick αποτελεί ένα από τα δυναμικά μέλη της σύγχρονης γαλλικής δραματουργίας που δομεί τους μύθους των έργων του με καρτεσιανή συμμετρία.
Η πρώτη θεατρική της απόπειρα είναι ένα έργο γραμμένο με ευαισθησία και υπαινικτικό χιούμορ που ανιχνεύει τις διακυμάνσεις των συναισθημάτων των ανθρώπων μετά από το θάνατο ενός κοντινού προσώπου. Παρακολουθούμε επί σκηνής τις ώρες που ακολουθούν μετά από μια κηδεία σε ένα κτήμα της γαλλικής επαρχίας. Τρία ανύπαντρα αδέλφια που έχουν περάσει τα σαράντα συγκεντρώνονται με το θείο τους και τη σύζυγό του για να θάψουν τον πατέρα τους. Η επίσκεψη μιας γυναίκας που ακροβατεί ερωτικά ανάμεσα στα δυο αδέλφια δημιουργεί επιπλοκές ενισχύοντας τη ζήλια του Άλεξ για το μεγαλύτερο αδελφό του Νάθαν.
Μπλαζέ χαρακτήρες ερωτεύονται, μισούνται, καπνίζουν, πίνουν, τρώνε και ψελλίζουν στίχους του Baudelaire υπό το επιβλητικό ηχόχρωμα της βροχής. Η απούσα δομή, ο νεκρός δηλαδή πατέρας, ενεργοποιεί σειρά καταστάσεων που οδηγούν τους ήρωες σε συγκρούσεις μέσα από τις οποίες φανερώνονται ανομολόγητες αλήθειες και έρχονται στην επιφάνεια θαμμένα μυστικά. Ανατροπές και απρόοπτα, ανεκπλήρωτοι πόθοι και απωθημένα αναμοχλεύονται μέσα σε μια ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα. Λόγια απλά, καθημερινά, σκληρά και τρυφερά περιπλέκουν με την αμφισημία τους το κωμικό με το τραγικό. Οι πνευματώδεις αινιγματικοί διάλογοι που δεν εξελίσσουν μεν την πλοκή αλλά αναδεικνύουν τις ψυχολογικές πτυχώσεις των προσώπων αν και παραπέμπουν στην ατμόσφαιρα της δραματουργίας του Τσέχοφ, δε διαθέτουν ωστόσο την τραγική της διάσταση.
Ο Κωστής Καπελώνης κάνοντας θαυμάσια δουλειά συνόλου επιχείρησε να σκηνοθετήσει με αμεσότητα και απλότητα εμπλουτίζοντας τ’ αδύναμα σημεία του έργου. Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει η σκηνή με τις τρεις γυναίκες να κάθονται ανάμεσα στο κοινό και να εξομολογούνται η μια στην άλλη τους έρωτες της.
Ο Κώστας Χατζούδης (Νάθαν) και ο Μίλτος Δημουλής (Άλεξ) υποδύονται τα δυο αδέλφια δημιουργώντας ένα ζεύγος δυνάμεων του οποίου οι εκφραστικές αντιθέσεις λειτουργούν με αντανακλάσεις που συμπαρασύρουν τα υπόλοιπα δρώντα πρόσωπα. Η Δέσποινα Πόγκα στο ρόλο της Λουίζας, της αδελφής του Νάθαν και του Άλεξ, χειρίζεται με μαεστρία το μέτρο της σωματικής εκφοράς και τους τονικούς χρωματισμούς της φωνής. Ο Κωνσταντίνος Ζαμπάρας ενσαρκώνει ευθύβολα και με ακρίβεια το θείο Πιέρ. Στο πλευρό του ως Σεσίλ, η σύζυγος του θείου Πιέρ, η Μαρία Μακρή ερμηνεύει την ισορροποιητική δομή που εκφράζει η ηρωίδα, την οποία υποδύεται με λεπτότητα και ειλικρίνεια. Ως σαγηνευτική Έλσα, γυναίκα-πέτρα του σκανδάλου, η Κατερίνα Αναστασίου κινείται αισθαντικά και με σκηνική κομψότητα αποδίδοντας εύστοχα τις συγκινησιακές δομές του ρόλου της.
Καταλυτικής σημασίας αποδεικνύονται οι φωτισμοί που σε αρμονία με τη μουσική του Σταύρου Σιόλα συμβάλλουν στη δημιουργία μιας άρτιας παράστασης. Το λειτουργικό, λιτό σκηνικό που φιλοτεχνεί ο Μανώλης Παντελιδάκης επιτυγχάνει τη δημιουργία ενός «διπλού», θα λέγαμε χώρου, εντός του οποίου αντανακλάται το υποδηλωτικό του λόγου και η απλή δήλωση μιας αισθητικής με αξιώσεις.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Μετά την κηδεία (Σε στενό οικογενειακό κύκλο)» της Yasmina Reza Από τον Θίασο «ΣΥΝ-ΘΗΚΗ»
Μετάφραση : Κωστής Σκαλιώρας
Σκηνοθεσία : Κωστής Καπελώνης
Βοηθός Σκηνοθέτη : Δημήτρης Οικονομίδης
Σκηνικά : Μανώλης Παντελιδάκης
Μουσική : Σταύρος Σιόλας
Παίζουν : Κώστας Χατζούδης, Μίλτος Δημουλής, Δέσποινα Πόγκα, Κωνσταντίνος Ζαμπάρας, Μαρία Μακρή, Κατερίνα Αναστασίου
ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
Σαρρή 40, Ψυρρή, τηλ. 210 33 10 665
Η ηθοποιός και θεατρική συγγραφέας Yasmina Reza έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό με το έργο «Αrt» που μεταφράστηκε και ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία σε ολόκληρο τον κόσμο. Ακολουθώντας τα χνάρια του θεάτρου «των μη λεχθέντων», των υπονοούμενων και αποσιωπούμενων ματαιώσεων της Nathalie Sarraute, η Yasmina Reza συμβαδίζοντας με τους Schmitt, Rambal, Besset και Fenwick αποτελεί ένα από τα δυναμικά μέλη της σύγχρονης γαλλικής δραματουργίας που δομεί τους μύθους των έργων του με καρτεσιανή συμμετρία.
Η πρώτη θεατρική της απόπειρα είναι ένα έργο γραμμένο με ευαισθησία και υπαινικτικό χιούμορ που ανιχνεύει τις διακυμάνσεις των συναισθημάτων των ανθρώπων μετά από το θάνατο ενός κοντινού προσώπου. Παρακολουθούμε επί σκηνής τις ώρες που ακολουθούν μετά από μια κηδεία σε ένα κτήμα της γαλλικής επαρχίας. Τρία ανύπαντρα αδέλφια που έχουν περάσει τα σαράντα συγκεντρώνονται με το θείο τους και τη σύζυγό του για να θάψουν τον πατέρα τους. Η επίσκεψη μιας γυναίκας που ακροβατεί ερωτικά ανάμεσα στα δυο αδέλφια δημιουργεί επιπλοκές ενισχύοντας τη ζήλια του Άλεξ για το μεγαλύτερο αδελφό του Νάθαν.
Μπλαζέ χαρακτήρες ερωτεύονται, μισούνται, καπνίζουν, πίνουν, τρώνε και ψελλίζουν στίχους του Baudelaire υπό το επιβλητικό ηχόχρωμα της βροχής. Η απούσα δομή, ο νεκρός δηλαδή πατέρας, ενεργοποιεί σειρά καταστάσεων που οδηγούν τους ήρωες σε συγκρούσεις μέσα από τις οποίες φανερώνονται ανομολόγητες αλήθειες και έρχονται στην επιφάνεια θαμμένα μυστικά. Ανατροπές και απρόοπτα, ανεκπλήρωτοι πόθοι και απωθημένα αναμοχλεύονται μέσα σε μια ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα. Λόγια απλά, καθημερινά, σκληρά και τρυφερά περιπλέκουν με την αμφισημία τους το κωμικό με το τραγικό. Οι πνευματώδεις αινιγματικοί διάλογοι που δεν εξελίσσουν μεν την πλοκή αλλά αναδεικνύουν τις ψυχολογικές πτυχώσεις των προσώπων αν και παραπέμπουν στην ατμόσφαιρα της δραματουργίας του Τσέχοφ, δε διαθέτουν ωστόσο την τραγική της διάσταση.
Ο Κωστής Καπελώνης κάνοντας θαυμάσια δουλειά συνόλου επιχείρησε να σκηνοθετήσει με αμεσότητα και απλότητα εμπλουτίζοντας τ’ αδύναμα σημεία του έργου. Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει η σκηνή με τις τρεις γυναίκες να κάθονται ανάμεσα στο κοινό και να εξομολογούνται η μια στην άλλη τους έρωτες της.
Ο Κώστας Χατζούδης (Νάθαν) και ο Μίλτος Δημουλής (Άλεξ) υποδύονται τα δυο αδέλφια δημιουργώντας ένα ζεύγος δυνάμεων του οποίου οι εκφραστικές αντιθέσεις λειτουργούν με αντανακλάσεις που συμπαρασύρουν τα υπόλοιπα δρώντα πρόσωπα. Η Δέσποινα Πόγκα στο ρόλο της Λουίζας, της αδελφής του Νάθαν και του Άλεξ, χειρίζεται με μαεστρία το μέτρο της σωματικής εκφοράς και τους τονικούς χρωματισμούς της φωνής. Ο Κωνσταντίνος Ζαμπάρας ενσαρκώνει ευθύβολα και με ακρίβεια το θείο Πιέρ. Στο πλευρό του ως Σεσίλ, η σύζυγος του θείου Πιέρ, η Μαρία Μακρή ερμηνεύει την ισορροποιητική δομή που εκφράζει η ηρωίδα, την οποία υποδύεται με λεπτότητα και ειλικρίνεια. Ως σαγηνευτική Έλσα, γυναίκα-πέτρα του σκανδάλου, η Κατερίνα Αναστασίου κινείται αισθαντικά και με σκηνική κομψότητα αποδίδοντας εύστοχα τις συγκινησιακές δομές του ρόλου της.
Καταλυτικής σημασίας αποδεικνύονται οι φωτισμοί που σε αρμονία με τη μουσική του Σταύρου Σιόλα συμβάλλουν στη δημιουργία μιας άρτιας παράστασης. Το λειτουργικό, λιτό σκηνικό που φιλοτεχνεί ο Μανώλης Παντελιδάκης επιτυγχάνει τη δημιουργία ενός «διπλού», θα λέγαμε χώρου, εντός του οποίου αντανακλάται το υποδηλωτικό του λόγου και η απλή δήλωση μιας αισθητικής με αξιώσεις.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Μετά την κηδεία (Σε στενό οικογενειακό κύκλο)» της Yasmina Reza Από τον Θίασο «ΣΥΝ-ΘΗΚΗ»
Μετάφραση : Κωστής Σκαλιώρας
Σκηνοθεσία : Κωστής Καπελώνης
Βοηθός Σκηνοθέτη : Δημήτρης Οικονομίδης
Σκηνικά : Μανώλης Παντελιδάκης
Μουσική : Σταύρος Σιόλας
Παίζουν : Κώστας Χατζούδης, Μίλτος Δημουλής, Δέσποινα Πόγκα, Κωνσταντίνος Ζαμπάρας, Μαρία Μακρή, Κατερίνα Αναστασίου
ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
Σαρρή 40, Ψυρρή, τηλ. 210 33 10 665
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου