Η Ομάδα «Θεατρίνων Θεατές» παρουσιάζει φέτος το κλασικό αριστούργημα του Ερρίκου Ίψεν (1828-1906) «Έντα Γκάμπλερ» που γράφτηκε το 1890. Πρόκειται για μια τετράπρακτη δραματική κωμωδία που ταλαντεύεται ανάμεσα στο ψυχολογικό θέατρο και στο αστικό δράμα. Η παράσταση τελείται υπό την αιγίδα της πρεσβείας της Νορβηγίας και στο φουαγιέ του θεάτρου φιλοξενείται έκθεση με αφορμή τον εορτασμό των εκατό χρόνων από το θάνατο του δραματουργού.
Η ηρωίδα του ομώνυμου έργου του Ίψεν ξαναζεί την αγωνία παλιότερων ηρώων του όπως ο Πεερ Γκύντ και ο Μπραντ, παλεύοντας «να είναι ο εαυτός της». Παντρεμένη συμβατικά με τον καθηγητή Τέσμαν, απογοητευμένη από τον ιδανικό της έρωτα για τον Λέβμποργκ και παγιδευμένη από τον ακόλαστο εκβιαστή Μπρακ αυτοκτονεί με το πιστόλι του πατέρα της, του στρατηγού Γκάμπλερ, που η ανάμνηση της προσωπικότητας του στοίχειωνε τη ζωή της. Πριν την τελική της αυτοκαταστροφή «σκοτώνει» το πνευματικό έργο του συγγραφέα Λέβμποργκ βάζοντας φωτιά στα πολύτιμα και μοναδικά χειρόγραφα του. Η Έντα μπορεί να χαρακτηριστεί σαν ένας από τους πιο περίπλοκους και αινιγματικούς χαρακτήρες του αστικού δραματολογίου. Ο «μποβαρικός» αυτοκαταστροφικός αυτός εγωισμός της και η σχιζοειδής προσωπικότητα της όπως φαίνεται από τις αλλεπάλληλες εκρήξεις και θυμικές μεταβολές αποτελεί έναν ελκυστικό ρόλο για όλες τις θεατρίνες.
Η νέα μετάφραση της Μαίρης Μιχαλάτου που στηρίχθηκε στην τελευταία και ολοκληρωμένη εκδοχή του έργου, καταφέρνει και απευθύνεται με αμεσότητα στο σημερινό θεατή. Λιτή η σκηνοθετική προσέγγιση του Γιώργου Λιβανού με καίριους και γραμμικούς συμβολισμούς. Υπάρχει ένας παρεμβατισμός στο κείμενο με την προσθήκη ενός δεύτερου φινάλε, μια ιδεατή συνάντηση της Γκάμπλερ με τον Λέβμποργκ καθώς και μιας παράλληλης ιστορίας ενός αγοριού και ενός κοριτσιού που συναντιούνται, γνωρίζονται, ερωτεύονται και χωρίζουν βιώνοντας τη μοναξιά. Η κατάθεση αυτής της πρότασης λειτουργεί ως σχόλιο των όσων διαδραματίζονται επί σκηνής ανοίγοντας ένα διάλογο με το κείμενο. Μέσα από μια σύγχρονη ματιά αποτυπώνονται η ματαιότητα, τα αδιέξοδα αλλά και οι πολύπλοκες διαστάσεις των ερωτικών σχέσεων. Το σκηνικό είναι λειτουργικό και καλαίσθητο καθώς και τα ιδιαιτέρως φροντισμένα κοστούμια. Η υποβλητική μουσική και ο σχεδιασμός των φωτισμών ευθυγραμμίζονται με τη σκηνοθετική αντίληψη.
Στο ρόλο της Έντας, η Μαίρη Βιδάλη αποδίδει εύστοχα τις συναισθηματικές μεταπτώσεις της ηρωίδας αναδεικνύοντας την τραγική της διάσταση. Ο Μιχάλης Κουκουλομμάτης στον απαιτητικό ρόλο του Λέβμποργκ κινείται μονοδιάστατα χωρίς πολλές διακυμάνσεις και μεταπτώσεις αποδυναμώνοντας έτσι την πολυδιάστατη προσωπικότητα του προσώπου της αναφοράς. Ο Γιάννης Τσιώμος, ως Τέσμαν, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του ρόλου του με δύναμη και ενάργεια. Η Κορίνα Αλεξανδρίδου διεκπεραιώνει με άνεση την Τέσσα κινούμενη με σκηνική κομψότητα. Η έμπειρη ηθοποιός Λαμπρινή Λίβα ερμηνεύει με γλυκύτητα και καλοσύνη τη γεροντοκόρη θεία, Ιουλία Τέσμαν, αναδεικνύοντας την ακρίβεια της υποκριτικής της υφολογίας. Ο Γιάννης Τραμπίδης υποδύεται το νομικό σύμβουλο Μπρακ σκιαγραφώντας με επιτυχία έναν ολοκληρωμένο χαρακτήρα. Αξιοπρόσεκτη είναι η παρουσία της Ρένας Σφηνιά και στο ρόλο της υπηρέτριας Μπέρτα αλλά και ως φιγούρα της απρόσκλητης επισκέπτριας Άνιας. Ο Γιώργος Μπανταδάκης και η Αθανασία Καλογιάννη εμφανίζονται κατά διαστήματα μέσα στο έργο παρουσιάζοντας με λόγο και αισθαντικές χορευτικές κινήσεις την ιστορία δυο παιδιών που βιώνουν τα πρώτα σκιρτήματα του έρωτα.
Πολύ φροντισμένη δουλειά είναι και το πρόγραμμα της παράστασης στο οποίο θα βρει κανείς πολλά στοιχεία και πλούσιο υλικό γύρω από το έργο του Ίψεν, ολόκληρη τη μετάφραση του έργου καθώς και ένα CD με τη μουσική και τα τραγούδια που ακούγονται στην παράσταση. Η φετινή παραγωγή αποτελεί την τρίτη δουλειά της ομάδας. Το ξεκίνημα έγινε με την παγκόσμια πρώτη παρουσίαση του έργου «Η Ρωμαϊκή άνοιξη της κυρίας Στόουν» από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Τένεσσυ Ουίλλιαμς σε μετάφραση, δραματοποίηση και σκηνοθεσία Γιώργου Λιβανού και ακολούθησε το «Τι απέγινε η Νόρα;», μια σπουδή πάνω στο «Κουκλόσπιτο» του Ερρίκου Ίψεν.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Έντα Γκάμπλερ» του Ερρίκου Ίψεν
Από τη θεατρική ομάδα «Θεατρίνων Θεατές»
Σκηνοθεσία : Γιώργος Λιβανός
Μετάφραση : Μαίρη Μιχαλάτου-Γιώργος Λιβανός
Κοστούμια : Άννα Μαυρομμάτη
Σκηνικά-Σχεδιασμός Φωτισμών : Σοκόλ Τομτσίνι
Μουσική : Johannes Mueller
Τραγούδι : Πέννυ Ξενάκη
Χορογραφίες : Αλέξανδρος Κουζίτσκιν
Παίζουν : Μαίρη Βιδάλη, Λαμπρινή Λίβα, Γιάννης Τραμπίδης, Μιχάλης Κουκουλομμάτης, Κορίνα Αλεξανδρίδου, Ρένα Σφηνιά, Γιάννης Τσιώμου, Αθανασία Καλογιάννη και Γιώργος Μπανταδάκης
ΠΑΝΤΟΜΙΜΑ-ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ
Κυψέλης 15, τηλ. 210 88 19 571
Η ηρωίδα του ομώνυμου έργου του Ίψεν ξαναζεί την αγωνία παλιότερων ηρώων του όπως ο Πεερ Γκύντ και ο Μπραντ, παλεύοντας «να είναι ο εαυτός της». Παντρεμένη συμβατικά με τον καθηγητή Τέσμαν, απογοητευμένη από τον ιδανικό της έρωτα για τον Λέβμποργκ και παγιδευμένη από τον ακόλαστο εκβιαστή Μπρακ αυτοκτονεί με το πιστόλι του πατέρα της, του στρατηγού Γκάμπλερ, που η ανάμνηση της προσωπικότητας του στοίχειωνε τη ζωή της. Πριν την τελική της αυτοκαταστροφή «σκοτώνει» το πνευματικό έργο του συγγραφέα Λέβμποργκ βάζοντας φωτιά στα πολύτιμα και μοναδικά χειρόγραφα του. Η Έντα μπορεί να χαρακτηριστεί σαν ένας από τους πιο περίπλοκους και αινιγματικούς χαρακτήρες του αστικού δραματολογίου. Ο «μποβαρικός» αυτοκαταστροφικός αυτός εγωισμός της και η σχιζοειδής προσωπικότητα της όπως φαίνεται από τις αλλεπάλληλες εκρήξεις και θυμικές μεταβολές αποτελεί έναν ελκυστικό ρόλο για όλες τις θεατρίνες.
Η νέα μετάφραση της Μαίρης Μιχαλάτου που στηρίχθηκε στην τελευταία και ολοκληρωμένη εκδοχή του έργου, καταφέρνει και απευθύνεται με αμεσότητα στο σημερινό θεατή. Λιτή η σκηνοθετική προσέγγιση του Γιώργου Λιβανού με καίριους και γραμμικούς συμβολισμούς. Υπάρχει ένας παρεμβατισμός στο κείμενο με την προσθήκη ενός δεύτερου φινάλε, μια ιδεατή συνάντηση της Γκάμπλερ με τον Λέβμποργκ καθώς και μιας παράλληλης ιστορίας ενός αγοριού και ενός κοριτσιού που συναντιούνται, γνωρίζονται, ερωτεύονται και χωρίζουν βιώνοντας τη μοναξιά. Η κατάθεση αυτής της πρότασης λειτουργεί ως σχόλιο των όσων διαδραματίζονται επί σκηνής ανοίγοντας ένα διάλογο με το κείμενο. Μέσα από μια σύγχρονη ματιά αποτυπώνονται η ματαιότητα, τα αδιέξοδα αλλά και οι πολύπλοκες διαστάσεις των ερωτικών σχέσεων. Το σκηνικό είναι λειτουργικό και καλαίσθητο καθώς και τα ιδιαιτέρως φροντισμένα κοστούμια. Η υποβλητική μουσική και ο σχεδιασμός των φωτισμών ευθυγραμμίζονται με τη σκηνοθετική αντίληψη.
Στο ρόλο της Έντας, η Μαίρη Βιδάλη αποδίδει εύστοχα τις συναισθηματικές μεταπτώσεις της ηρωίδας αναδεικνύοντας την τραγική της διάσταση. Ο Μιχάλης Κουκουλομμάτης στον απαιτητικό ρόλο του Λέβμποργκ κινείται μονοδιάστατα χωρίς πολλές διακυμάνσεις και μεταπτώσεις αποδυναμώνοντας έτσι την πολυδιάστατη προσωπικότητα του προσώπου της αναφοράς. Ο Γιάννης Τσιώμος, ως Τέσμαν, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του ρόλου του με δύναμη και ενάργεια. Η Κορίνα Αλεξανδρίδου διεκπεραιώνει με άνεση την Τέσσα κινούμενη με σκηνική κομψότητα. Η έμπειρη ηθοποιός Λαμπρινή Λίβα ερμηνεύει με γλυκύτητα και καλοσύνη τη γεροντοκόρη θεία, Ιουλία Τέσμαν, αναδεικνύοντας την ακρίβεια της υποκριτικής της υφολογίας. Ο Γιάννης Τραμπίδης υποδύεται το νομικό σύμβουλο Μπρακ σκιαγραφώντας με επιτυχία έναν ολοκληρωμένο χαρακτήρα. Αξιοπρόσεκτη είναι η παρουσία της Ρένας Σφηνιά και στο ρόλο της υπηρέτριας Μπέρτα αλλά και ως φιγούρα της απρόσκλητης επισκέπτριας Άνιας. Ο Γιώργος Μπανταδάκης και η Αθανασία Καλογιάννη εμφανίζονται κατά διαστήματα μέσα στο έργο παρουσιάζοντας με λόγο και αισθαντικές χορευτικές κινήσεις την ιστορία δυο παιδιών που βιώνουν τα πρώτα σκιρτήματα του έρωτα.
Πολύ φροντισμένη δουλειά είναι και το πρόγραμμα της παράστασης στο οποίο θα βρει κανείς πολλά στοιχεία και πλούσιο υλικό γύρω από το έργο του Ίψεν, ολόκληρη τη μετάφραση του έργου καθώς και ένα CD με τη μουσική και τα τραγούδια που ακούγονται στην παράσταση. Η φετινή παραγωγή αποτελεί την τρίτη δουλειά της ομάδας. Το ξεκίνημα έγινε με την παγκόσμια πρώτη παρουσίαση του έργου «Η Ρωμαϊκή άνοιξη της κυρίας Στόουν» από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Τένεσσυ Ουίλλιαμς σε μετάφραση, δραματοποίηση και σκηνοθεσία Γιώργου Λιβανού και ακολούθησε το «Τι απέγινε η Νόρα;», μια σπουδή πάνω στο «Κουκλόσπιτο» του Ερρίκου Ίψεν.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Έντα Γκάμπλερ» του Ερρίκου Ίψεν
Από τη θεατρική ομάδα «Θεατρίνων Θεατές»
Σκηνοθεσία : Γιώργος Λιβανός
Μετάφραση : Μαίρη Μιχαλάτου-Γιώργος Λιβανός
Κοστούμια : Άννα Μαυρομμάτη
Σκηνικά-Σχεδιασμός Φωτισμών : Σοκόλ Τομτσίνι
Μουσική : Johannes Mueller
Τραγούδι : Πέννυ Ξενάκη
Χορογραφίες : Αλέξανδρος Κουζίτσκιν
Παίζουν : Μαίρη Βιδάλη, Λαμπρινή Λίβα, Γιάννης Τραμπίδης, Μιχάλης Κουκουλομμάτης, Κορίνα Αλεξανδρίδου, Ρένα Σφηνιά, Γιάννης Τσιώμου, Αθανασία Καλογιάννη και Γιώργος Μπανταδάκης
ΠΑΝΤΟΜΙΜΑ-ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ
Κυψέλης 15, τηλ. 210 88 19 571
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου